Doktor - pacjent. Relacja wymagająca poprawy, czyli rzecz o komunikacji medycznej

Czytaj dalej
Fot. Karolina Misztal
Roman Laudański

Doktor - pacjent. Relacja wymagająca poprawy, czyli rzecz o komunikacji medycznej

Roman Laudański

Rozmowa z dr hab. n. med. Aldoną Katarzyną Jankowską, prof. UMK, pediatrą, onkologiem i hematologiem dziecięcym.

- Pamiętam z jakim zdziwieniem zareagowałem w szpitalu na lekarza prowadzącego, który po badaniu przysiadł obok na łóżku i spokojnie, bez pośpiechu tłumaczył mi co dalej z chorobą. Tacy lekarze to dziś norma czy wyjątek?
- Do takich standardów zmierzamy. Pomagają w tym nie tylko zajęcia i warsztaty z zakresu komunikacji medycznej, ale także odpowiednie warunki organizacyjne umożliwiające lekarzowi rozmowę z pacjentem. 

Lekarz, który po badaniu spokojnie, bez pośpiechu tłumaczy, co dalej z chorobą - to dziś norma czy wyjątek? Jakiego lekarza potrzebują chorzy?

- Uczymy studentów dobrej komunikacji z pacjentem, służącej zarówno pacjentowi, jak i lekarzowi. Jak już mówiłam, uczymy zbierania wywiadu łączącego zagadnienia medyczne z zasadami budowania  dobrej relacji z pacjentem. To skutkuje dobrą współpracą. W konsekwencji chorzy mają większe zaufanie do lekarza i chętniej realizują jego zalecenia. W efekcie wspólnie z pacjentem osiągamy lepszy efekt terapeutyczny - mówi dr hab. n. med. Aldona Katarzyna Jankowska, prof. UMK, pediatra, onkolog i hematolog dziecięcy.

Zapraszamy do czytania całej rozmowy w pełnej wersji artykułu.

Pozostało jeszcze 93% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Roman Laudański

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.polskatimes.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.