Katarzyna Kachel

Maria Magdalena i inne. Kobiety, które budowały Kościół

Jan van Scorel; Maria Magdalena (Rijksmuseum Amsterdam) Fot. Archiwum Jan van Scorel; Maria Magdalena (Rijksmuseum Amsterdam)
Katarzyna Kachel

Kobieta apostołem? W Kościele pierwszych wieków panie pełniły istotne funkcje; nauczały i studiowały Biblię - mówi Zuzanna Radzik, autorka książki „Emancypantki. Kobiety, które zbudowały Kościół”.

„Nauczyciel cenił ją, to kimże jesteś, żeby ją odrzucać?”. Maria Magdalena, której dotyczy cytat, miała mocno nadszarpniętą reputację. Nie dość, że odrzucana i mylona z cudzołożnicą, to jeszcze wymazywana z historii Jezusa. Czyja to wina?

Tych, którzy pisali dzieje wczesnego chrześcijaństwa. Niestety, wciąż niewiele o niej wiemy. Mocne akcenty z nią związane pojawiają się tylko w Ewangelii świętego Łukasza; u innych ewangelistów poznajemy ją dopiero wtedy, kiedy stoi pod krzyżem i idzie do grobu Jezusa. W tym jednak widać, że nie dało się jej z tej konkretnej historii usunąć. Musiała być ważną postacią w młodym Kościele, skoro każdy ewangelista wymienia ją i z imienia, i nazwiska.

Jak poznała Jezusa?

Święty Łukasz wymienia ją wśród kobiet, które Jezus uzdrowił w Galilei, wypędzając z niej siedem złych duchów. Czy z wdzięczności, czy pod wpływem nauk Mistrza, Maria przyłącza się do niego, idzie za nim i „posługuje mu ze swojego mienia”.

Co to dokładnie znaczy?

Nie do końca wiemy, możemy jedynie spekulować. Ostatnio, w święto Marii Magdaleny, które w 2016 roku ustanowił papież Franciszek, dyskutowałyśmy na warsztatach, czy kobiety w otoczeniu Chrystusa zajmowały się logistyką, czy słuchały go razem z uczniami. Nie mamy jednak wystarczających źródeł, by rozstrzygnąć, na czym ta posługa polegała.

Brzmi dość poddańczo.

Możemy się spierać o słowa. Ale to właśnie kobiety poszły z samego rana do grobu Jezusa i były pierwszymi świadkami Zmartwychwstania. Nie apostołowie, nie mężczyźni. Czyżby to właśnie one lepiej odczytały nauki Chrystusa; zrozumiały sens słów, że po trzech dniach zmartwychwstanie. Może szły, wierząc, że zastaną pusty grób. Warte podkreślenia jest to, że wytrwały do końca, nie przestraszyły się i nie wyparły Galilejczyka, tak jak wyparł się na przykład Piotr. Choć ponosiły to samo ryzyko, bo przecież wcześniej były widywane z Nauczycielem. To one powiedziały apostołom, że grób jest pusty. Trudno przypuszczać, by potem o tym zamilkły. Były pierwszymi świadkiniami.

Czytaj więcej i dowiedz się: 

  • jakie kobiety-apostołów możemy odnaleźć w Piśmie Świętym?
  • na ile historia Kościoła jest historią kobiet? 
Pozostało jeszcze 74% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Katarzyna Kachel

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.