Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Podstawa programowa WDŻ: Mało seksu, dużo rodziny

Czytaj dalej
Fot. Andrzej Banaś

Podstawa programowa WDŻ: Mało seksu, dużo rodziny

Od września do szkół wchodzi wiele zmian, w tym inna podstawa programowa do WDŻ. Nowe czeka uczniów ze szkół podstawowych (klasy 4-8) i branżowych oraz liceów i techników.

Seks może mieć miejsce jedynie w małżeństwie i powinien być nastawiony na prokreację - to myśl, która zdaje się przyświecać nowej podstawie programowej do wychowania do życia w rodzinie. Pojawiają się też zapisy, że prawo do życia obowiązuje od momentu poczęcia do naturalnej śmierci. Nie mogło obyć się też bez wartości religijnych i patriotycznych, które powinna wpajać rodzina. Autorzy podstawy nie kryją inspiracji myślą Jana Pawła II, którego cytują.

Nowy dokument krytykuje Grupa Edukatorów Seksualnych „Ponton”, która przygotowała raport na ten temat. Jak zauważają, autorzy podstawy skupili się na pojęciu rodziny. Wyliczono, że w całym dokumencie słowo to pada 173 razy, natomiast seks tylko dwa (w kontekście cyberseksu i uzależnienia od seksu). Częściej jest mowa o seksualność, ale głównie w przypisach cytowanych podręczników.

- Antykoncepcja pojawia się 5 razy, za każdym razem przeciwstawiona naturalnym metodom planowania rodziny, przyrównywana właściwie aborcji

- tłumaczy Agata Kozłowska z Grupy Ponton.

Jak zauważa, pomimo obecności takich punktów jak seksualność człowieka czy dojrzewanie, całość koncentruje się wokół z góry narzuconych wartości. Nie ma miejsca na dyskusję czy otwartość w przyjmowaniu innych ścieżek życiowych niż małżeństwo i seks nastawiony na prokreację. Zdaniem autorów raportu, podobnie ideologicznie ujęte są tożsamości płciowe, których dopuszczane się tylko dwie - męska i kobieca, z podkreśleniem różnic pomiędzy nimi.


- Nowa podstawa programowa wychowania do życia w rodzinie zupełnie nie kryje się z tym, że jest próbą wcielenia w życie katolickiej moralności na szczeblu szkolnym

- uważa Agata Kozłowska. - Mamy poczucie, iż będzie to krzywdzące dla części uczniów i uczennic, bo o ile można się z taką moralnością zgadzać i ją akceptować, to część społeczeństwa ma inne poglądy i wizję własnego życia. O czym autorzy i autorki chyba zapomnieli.

Nauczyciele WDŻ zwracają uwagę, że bazując na nowej podstawie, trudniej będzie przeprowadzić np. lekcje na temat tolerancji. Bardzo wiele zależy jednak od osoby, prowadzącej lekcje.

- Poprzednia podstawa programowa też była krytykowana. Tak jak obecna, dawała jednak dużo możliwości - zauważa Iwona Jachnik, która uczy WDŻ w poznańskim Gimnazjum nr 22. Jak tłumaczy, zagadnienia, które powinny zostać poruszone na lekcji zostały ujęte bardzo ogólnie.

- Mówiąc o antykoncepcji w ujęciu medycznym nadal mogę poruszyć temat prezerwatyw czy tabletek antykoncepcyjnych

- mówi Iwona Jachnik. Sama, nie korzysta na lekcjach z jednego konkretnego podręcznika, lecz innych materiałów i bazuje na własnym, autorskim programie nauczania (skonsultowanym wcześniej z rodzicami), który dostosowuje do zainteresowań i rozwoju grupy.

- Wiele zależy od podejścia nauczyciela do tego przedmiotu. Od niego zależy, jak potraktuje nową podstawę programową - mówi Iwona Jachnik.

KOMENTUJE ANNA JARMUŻ

Podstawa programowa WDŻ: Mało seksu, dużo rodziny

Nadzieja w nauczycielach
Zmiany, które wejdą do szkół we wrześniu, to nie tylko likwidacja gimnazjów, ale też zmiana podstawy programowej. Nowe czeka też uczniów uczęszczających na przedmiot wychowanie do życia w rodzinie. Choć jest on nieobowiązkowy, nie znaczy, że mniej ważny.

Na WDŻ młodzież może wzbogacić się o wiedzę nie tylko na temat wartości rodzinnych, ale też własnej seksualności. Zdarza się bowiem, że rodzice nie potrafią lub nie chcą z dzieckiem o tym rozmawiać. Wiedza zdobyta na lekcjach WDŻ może przydać się uczniom w dorosłym życiu - albo i nie. Zależy to jednak nie od treści podstawy programowej, lecz podejścia nauczyciela. Podobnie jak na innych przedmiotach.

Po modyfikacjach dokonanych przez resort edukacji pedagogom uczącym młodzież „życia” może być trudniej wyposażyć uczniów w wiedzę, jakiej oczekują, ale nie jest to niemożliwe. Nauczyciele, wszystko w Waszych rękach.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Polski.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Polski
  • codzienne e-wydanie Polski
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.polskatimes.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.