Premiera „Pinokio” w Operze Bałtyckiej

Czytaj dalej
Fot. Materiały promocyjne
o/DJ

Premiera „Pinokio” w Operze Bałtyckiej

o/DJ

W lutym w Operze Bałtyckiej w Gdańsku czeka nas premiera spektalu baletowego „Pinokio”. Jak zapewnia reżyser będzie to przedstawienie dla każdego.

Historia drewnianego pajacyka, który bardzo chciał zostać człowiekiem, oparta jest na słynnej powieści Carla Collodiego, wielokrotnie ekranizowanej i wystawianej na deskach teatrów na całych świecie.

W Operze Bałtyckiej interpretację tej opowieści przedstawi Giorgio Madia, wybitny reżyser i choreograf, były solista Baletu XX Wieku Maurice’a Béjarta i tancerz San Francisco BalIet.

Obok wielkich klasyków repertuaru baletowego: „Śpiąca królewna”, „Dziadek do orzechów”, „Jezioro łabędzie”, „Romeo i Julia”, „Córka źle strzeżona” i „Coppelia” - Madia stworzył pełnowymiarowe spektakle na podstawie własnej oryginalnej choreografii: „Nudo”, „Alicja w Krainie Czarów”, „Kopciuszek”, „Czarnoksiężnik z Krainy OZ”, „Chopin imaginaire”, „La dolce vita”, „Piotruś Pan” i „Don Juan”.

Charakterystyczne cechy stylu artystycznego Giorgio Madii, takie jak: muzykalność, wyrafinowanie, humor i intuicyjne wyczucie chwili znajdują również wyraz w jego pracy reżysera. Wyreżyserował między innymi: „Opowieści Hoffman-na” Offenbacha, dwuczęściowe spektakle barokowych oper „La guirlande/Zéphyre” Rameau, musicale takie jak „Ain’t misbehavin”, „Krwiożercza roślina” lub „La Folles Cage aux Glucka”, opera-balet „Orphée et Eurydice”, czy „Carmen” Bizeta.

Często w twórczości sięga po interpretacje znanych baśni i książek dla dzieci, bo jak tłumaczy w wywiadach „pociąga go świat nierealny”. Dlaczego? „… jest bliski mojemu rozumieniu teatru. Nie lubię realizmu na scenie. Mogę czytać realistyczne książki, ale kiedy idę do opery, chcę zobaczyć coś niezwykłego. Jakiś rodzaj magii. Baśnie idealnie pasują do tego pomysłu” - powiedział Giorgio Madii w kwietniu 2010 r. na łamach jednej z regionalnych gazet.

Ten były dyrektor artystyczny baletu Teatru Wielkiego w Łodzi, za zrealizowaną tam w 2006 roku swoją wersję choreograficzną „Śpiącej królewny” Piotra Czajkowskiego, otrzymał nagrodę krytyków „Złotą Maskę”. Łódzcy recenzenci przyznali mu ponownie tę nagrodę za „Kopciuszka” (kwiecień 2010 roku, Opera Krakowska, do muzyki Giaocchino Rossiniego) oraz za znakomitą inscenizację „Opowieści Hoffmanna”.

Spektakle Giorgio Madii charakteryzuje wyrafinowane, poczucie humoru i ogromna muzykalność. Taki też będzie „Pionokio”. W spektaklu usłyszymy muzykę Nino Roty, twórcy muzyki do „Ojca chrzestnego” w reż. Francisa Forda Coppoli, kompozytora znanego ze współpracy z takimi reżyserami jak Federico Fellini i Luchino Visconti.

Jak powiedział reżyser „Pinokia” w grudniu ubiegłego roku jednemu z portali internetowych: „Muzykę Nino Roty cechuje duża dynamika i fantastyczne poczucie humoru. W tym względzie mamy wiele wspólnego. Zależy mi na tym, by spektakl nie był smutny czy melancholijny. Potrzebujemy czegoś pogodnego, zabawnego, podnoszącego na duchu. Znalazłem w twórczości Roty elementy, które bardzo dobrze można przenieść na język tańca”.

Reżyser podkreśla też dynamiczny charakter tej opowieści - losy Pinokia związane są przecież z jego wędrówką, pełną zaskakujących przygód.

- Podróże i ciągle nowe odkrycia. Uznałem to za bardzo dobry punkt wyjścia do tańca - podkreśla Madia.

Giorgio Madia, który mówi o sobie, że jest „dorosłym mężczyzną z dziecięcym sercem” kieruje swój spektakl dla dzieci, ale i dla dorosłych.

- „Pinokio” będzie przedstawieniem dla każdego - przekonuje reżyser.

Scenografię i kostiumy do spektaklu przygotowuje Stephan Mannteufel.

„Pinokio”, Opera Bałtycka, premiera 23 lutego.

o/DJ

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.