Program wychowania do życia w rodzinie: Nauka czy ideologia?

Czytaj dalej
Aleksandra Dunajska-Minkiewicz

Program wychowania do życia w rodzinie: Nauka czy ideologia?

Aleksandra Dunajska-Minkiewicz

"Szkolenie światopoglądowe" - tak edukatorka seksualna nazywa nową podstawę programową wychowania do życia w rodzinie. Przygotowano ją pod kierunkiem profesor z KUL. Opinie nauczycieli nie są tak radykalne.

Podstawę programową przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie dla szkół podstawowych (wdż, nazywany potocznie wychowaniem seksualnym) przygotował na zlecenie MEN zespół pod kierownictwem prof. Urszuli Dudziak, psycholog i teolog z KUL.

Dudziak jest znana jako przeciwniczka antykoncepcji i in vitro oraz specjalistka od naturalnych metod planowania rodziny.

Z przygotowanego pod jej kierunkiem dokumentu dowiadujemy się m.in., że po lekcjach wdż uczeń ma potrafić m.in. „wymienić argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za inicjacją seksualną w małżeństwie”.

Nauczyciele powinni “omawiać wielorakie walory przedmałżeńskiej powściągliwości seksualnej” oraz wskazywać na korzyści ze współżycia seksualnego małżonków (...) dających społeczeństwu nowych członków”.

Kilkakrotnie wspomina się o konieczności podkreślania „prawa do życia od poczęcia do naturalnej śmierci” oraz zagrożeń związanych z masturbacją (“pornofilia, uzależnienie od seksu”).

- Wygląda na to, że lekcje wdż według nowej postawy programowej mają być szkoleniem w kierunku konkretnego światopoglądu a nie zajęciami, na których uczniowie dostają porcję rzetelnej wiedzy – ocenia Aleksandra Józefowska Koordynatorka Grupy Edukatorów Seksualnych Ponton (prowadzi telefon zaufania dla młodzieży, organizuje też lekcje w szkołach).

– Uczeń ma być przekonany – i przekonywać innych - że inicjacja seksualna jest najlepsza tylko w małżeństwie i tylko na rzecz prokreacji. Ma też argumentować, że antykoncepcja jest niezdrowa, naganna moralnie – wylicza.

Co do tej ostatniej w podstawie są m.in. wskazówki, że nauczyciele powinni uczyć „fizjologii płodności i planowania dzietności w oparciu o jej rozpoznawanie” a także że antykoncepcyjne „środki przeciwzagnieżdżeniowe to środki poronne”.

- Takie sformułowania to czytelne odbicie poglądów osób, które stworzyły podstawę programową – mówi Aleksandra Józefowska. Prof. Dudziak, w publicznych wypowiedziach nie raz podkreślała m.in., że „cel antykoncepcji jest niegodziwy”. Jej zdaniem „płodność nie jest chorobą by ją eliminować i z nią walczyć” dlatego powinno się ją rozpoznawać a ciąży zapobiegać stosując wyłącznie metody naturalne.

Aleksandra Józefowska zauważa też, że nowa podstawa programowa w ogóle nie uwzględnia osób, które z różnych powodów nie zamierzają wchodzić w związki małżeńskie.

- Nie wspominając o osobach nieheteroseksualnych. Poza tym jest całkowicie oderwana od rzeczywistości. Zakłada np., że uczeń po wdż będzie potrafił korzystać z środków masowego przekazu limitując czas który przeznacza na kontakt z tymi innymi (uwzględniając internet) . Przecież to abstrakcja i zaklinanie rzeczywistości. Takie podejście na pewno nie rozwiąże problemu dostępu nastolatków do pornografii w sieci – wyjaśnia.

Jak nową podstawę programową oceniają nauczyciele?

- Większy nacisk niż w poprzedniej podstawie położono na wiedzę o naturalnych metodach planowania rodziny. Zauważalne są też akcenty religijne. Z tym trzeba być delikatnym, przecież w śród uczniów są dzieci różnych wyznań, różnych przekonań - mówi Jolanta Gandecka, nauczycielka wdż w lubelskim Gimnazjum nr 16 (od września będzie tam też podstawówka).

Gandecka chwali nową podstawę za poświęcenie dużej uwagi zagadnieniom rodziny, budowania relacji.

- Pojawiają się kwestie szacunku do ludzi ale też kraju, patriotyzm. To dobrze - dodaje.

- Głębokiej ideologizacji tam nie zauważyłem - mówi Marek Krukowski, dyr. Gimnazjum nr 18, nauczyciel m.in. wdż. - Wspomina się np. zarówno o in vitro jak i naprotechnologii. Wskazanie, że zbyt wczesna inicjacja seksualna nie jest dobra to też nic nowego - wylicza.

Dyr. Krukowski podkreśla jednocześnie, że podczas wdż powinno się prezentować uczniom różne punkty widzenia, żeby sami mogli wyrobić sobie zdanie.

- Dając różnorodną wiedzę, zyskamy więcej, niż wskazując jedynie słuszną drogę - zaznacza. - Prowadzący zajęcia wdż musi też zdawać sobie sprawę, że uczniowie żyją w różnych rodzinach, np. rozbitych, zastępczych. Nie można więc mówić, że małżeństwo rozumiane jako związek mężczyzny i kobiety jest jedynym najlepszym modelem - zauważa.

Prof. Urszula Dudziak nie zgodziła się na rozmowę z nami.

Aleksandra Dunajska-Minkiewicz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.