Telefony stacjonarne w odwrocie

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Gola
Edyta Hanszke

Telefony stacjonarne w odwrocie

Edyta Hanszke

Prawie 88 proc. Polaków korzysta z „komórek”, a tylko niespełna 17 proc. ma telefon stacjonarny. Dobra wiadomość jest taka, że za usługi telekomunikacyjne płacimy - rok do roku - mniej.

Z badań konsumenckich przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną jest telefonia komórkowa (korzystało z niej 87,5 proc. badanych), a „królem” wśród komórek jest smarfon (korzysta z nich 58,6 proc. badanych).

Na drugim miejscu pod względem popularności usług telekomunikacyjnych był internet (61,6 proc.), który służy nam głównie do przeglądania stron, korzystania z portali społecznościowych, wysyłania i odbierania e-maili.

Anna Szmyt, pedagog i psycholog ze szkoły podstawowej nr 1 w Opolu opowiada, że najmłodszym telefon służy nawet nie tyle do dzwonienia, co do przeglądania internetu, grania czy nagrywania filmów i robienia zdjęć.

- Na wniosek rodziców wprowadziliśmy zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów także na przerwach. Obrazki, gdy kilkoro dzieci siedzi nad jednym telefonem i patrzy w niego jak w obrazek, albo każde w swój telefon nie były rzadkością. Teraz uczniowie mówią, że jak nie mogą używać telefonów, to bardziej rozrabiają, ale przynajmniej mają kontakt ze sobą i z nami, a nie urządzeniem - ocenia Anna Szmyt.

Z badań wynika też, że telefonia stacjonarna odchodzi do lamusa: korzysta z niej jedynie 16,9 proc. badanych, a w grupie wiekowej 50+ (29,4 proc.). Katarzyna Sikora, która od dwóch lat prowadzi zajęcia komputerowe w Domu Dziennego Pobytu „Malinka” w Opolu mówi, że to, czy seniorzy są zainteresowani korzystaniem z nowoczesnych technologii zależy generalnie od tego, na ile są ciekawi świata.

Telefonia stacjonarna odchodzi do lamusa: korzysta z niej jedynie 16,9 proc. badanych, a w grupie wiekowej 50+ (29,4 proc.).

- Coraz mniej osób na naszych kursach nie miało nigdy do czynienia z komputerem, a determinacja u niektórych jest tak duża, że potrafią przychodzić na te same zajęcia po kilka razy, żeby wszystko dobrze pojąć - opowiada. - Niektórzy mają telefony bardziej zaawansowane technologicznie od mojego, robią zdjęcia, filmy, korzystają z facebooka. Wiek nie jest więc przeszkodą.

Z badań zleconych przez UKE wynika także, że choć generalnie koszty „życia” rosną, to w przypadku telefonów komórkowych w ub.r. użytkownicy płacili średnio miesięcznie za rachunek po 47 zł i było to o 2 zł mniej niż w roku 2015. Z kolei za telefony stacjonarne miesięczny rachunek wynosił średnio 46 zł i był o 1 zł wyższy niż rok wcześniej, ale o 5 zł niższy niż w 2014 r. Za internet stacjonarny płaciliśmy średnio 51 zł miesięcznie (o 5 zł mniej niż w 2015 r.), a za mobilny - 48 zł (o 7 zł mniej niż w 2015 r.).

Edyta Hanszke

Zajmuję się tematyką gospodarki, przedsiębiorczości, rynku pracy, ubezpieczeń i społeczną. Piszę o szeroko rozumianych pieniądzach: tych, które zarabiamy, wydajemy, ale także np. pochodzących z programów unijnych.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.