Zespół Kroke. Zaczęliśmy grać, by zapłacić za herbatę

Czytaj dalej
Fot. Marcin Oliva Soto
Paweł Gzyl

Zespół Kroke. Zaczęliśmy grać, by zapłacić za herbatę

Paweł Gzyl

Wszędzie jesteśmy traktowani jako ambasadorzy Polski. „Piękna ta wasza polska muzyka” - mówią nam po koncercie.

Jak muzyka znalazła się w Pana życiu?

W wieku siedmiu lat mama z babcią posłały mnie do szkoły muzycznej. Była to realizacja ich własnych marzeń. Mama kocha muzykę, chciała grać na fortepianie, ale nie wyszło. Babcia, zanim wyszła za mąż za dziadka, miała konkurenta do ręki, którego odrzuciła. Był skrzypkiem i miał na imię Tomek. Kiedy babcia nie przyjęła jego zalotów, powiedział, że pójdzie na wojnę i już nie wróci. Tak też się stało.

Od jakiego instrumentu Pan zaczynał?

Na egzaminie wstępnym do szkoły muzycznej od razu powiedziano mi, że powinienem grać na skrzypcach. Od tego momentu miałem głębokie poczucie, że muzyka będzie ważną częścią mojego życia. Liceum ukończyłem na altówce.

W młodości zachorował Pan ciężko. To mogło przekreślić te plany?

To był egzamin z odporności psychicznej - i całe szczęście go zdałem. W liceum przeszedłem dwie operacje i miałem rok przerwy w nauce. Zanik dziewięciu mięśni w obręczy barkowej nie był czymś dobrym dla kogoś, kto gra na altówce. Mój profesor zasugerował, żebym przeszedł na gitarę lub klarnet. Kiedy to usłyszałem, powiedziałem sobie: „Nic z tego. Ja ci pokażę!” .

To wynikało z miłości do altówki czy z zawzięcia się na zły los?

Czytaj więcej:

  • Czy to prawda, że Kroke powstał dlatego, że nie było czym zapłacić za herbatę w kawiarni na Rynku?
  • O Kroke zrobiło się głośno, kiedy zaczęli grać w Arielu przy ulicy Szerokiej. Jak tam trafili?
Pozostało jeszcze 89% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Paweł Gzyl

Dziennikarz Działu Kultura Gazety Krakowskiej i Dziennika Polskiego. Muzyka, film, książka. 


 


Moja kariera: 


Zaczynałem w drugiej połowie lat 80. w magazynie muzycznym "Non Stop", potem pisałem do kolejnych wydawnictw tego typu - "Rock & Roll" i "Music Globe". Na początku lat 90. zostałem dziennikarzem "Tygodnika Małopolska" wydawanego przez "Solidarność" w Krakowie. Potem pisałem do "Tygodnika AWS", który powstał w miejsce tegoż periodyku. 


Od 2001 roku piszę do "Dziennika Polskiego", a od 2011 - również do "Gazety Krakowskiej". Specjalizuję się w wywiadach z gwiazdami show-biznesu - piosenkarkami, aktorkami, prezenterkami telewizyjnymi. Zapowiadam koncerty i premiery filmowe, piszę recenzje płyt. 


Moją pasją jest nowoczesna muzyka elektroniczna. Piszę o niej do serwisu internetowego "Nowa Muzyka". 


 Moje teksty: 


https://plus.dziennikpolski24.pl/iza-krzan-zeby-pracowac-w-mediach-trzeba-miec-do-siebie-duzy-dystans/ar/c13-16795215


https://plus.dziennikpolski24.pl/piotr-adamczyk-roznorodnosc-rol-i-miejsc-w-ktorych-pracuje-daje-mi-najwieksze-spelnienie/ar/c13-16700659


https://plus.dziennikpolski24.pl/joanna-kulig-ludzie-czesto-wstydza-sie-tego-co-tak-naprawde-jest-ich-atutem/ar/c13-16647327


 

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.